Boeien met overtuigende content marketing

Een sterk merk weet zijn doelgroep te boeien met overtuigende content marketing. Maar wat is het, hoe pak je het aan en wat is de beste vorm? In dit artikel leg ik uit hoe je door het formuleren van een effectieve contentstrategie de basis legt voor overtuigende content marketing.

Wat is content?

‘Content’ betekent letterlijk ‘inhoud’. Het is alles wat tekst, beeld en/of geluid is. Content kom je veel online tegen in de vorm van o.a.:

    • Entertainende posts op social media
    • Informatieve artikelen op websites en blogs
    • Instructievideo’s op websites en social media
    • Verhelderende infographics op websites, blogs en social media
    • Activerende nieuwsbrieven toegesneden op de ontvanger
  • Overtuigende reviews op vergelijkingswebsites en social media

Wat is content marketing?

Bijna iedereen zoekt wel eens online naar een antwoord op een specifieke vraag. Of naar een oplossing voor een bepaald probleem. Bijvoorbeeld: Wat heb ik nodig om een laminaatvloer te leggen? Waar moet ik op letten als ik een espressomachine wil aanschaffen? Wat zijn de leukste attracties om te bezoeken tijdens mijn vakantie? Hierop kun je inspelen met content marketing.

Content marketing is een strategische marketingaanpak waarbij je regelmatig interessante, waardevolle en relevante content publiceert. Het heeft als doel vertrouwen te winnen, een duurzame relatie op te bouwen en van je doelgroep klanten te maken.

Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Mijn ervaring is dat veel bedrijven vanuit hun eigen perspectief denken en zich maar moeilijk kunnen verplaatsen in hun doelgroep. Dan publiceren ze geen waardevolle content, maar een verkapte vorm van reclame. En op dergelijke betekenisloze content zit niemand te wachten. Daarom heb je een goed doordachte contentstrategie nodig, zodat je de juiste content op het juiste moment voor de juiste doelgroep publiceert.

Onderdelen van een effectieve contentstrategie 

Een contentstrategie stappenplan bestaat uit de volgende drie onderdelen:

  • Wie zijn je doelgroepen en hoe kun je die omschrijven in inzichtelijke ‘klantprofielen’?
  • Hoe verloopt het aankoopproces (‘klantreis’) per klantprofiel?
  • Welke doelstellingen wil je met content marketing behalen en hoe meet je die?
Klantprofiel

Omdat je doelgroepen vaak verschillen in behoeften en gedrag is het verstandig om ze te groeperen in meerdere klantprofielen of ‘buyer persona’s’. Elk klantprofiel geef je dan een herkenbaar gezicht in de vorm van een nauwkeurig omschreven, representatieve ijkpersoon. Naast fictieve persoonlijke gegevens zoals naam, leeftijd, geslacht, regio, functie en een aansprekende afbeelding beschrijf je:

  • Behoeften waarmee de dagelijkse doelstellingen behaald kunnen worden.
  • Hindernissen die hierbij optreden.
  • Verwachtingen over de oplossingen die jij biedt.
  • Criteria waarop jouw oplossingen beoordeeld worden.

De gegevens hiervoor krijg je door het klanten zelf te vragen. Ook kun je met je klantmedewerkers evalueren wat hun ervaringen met klanten zijn. De kracht van klantprofielen is dat het inzichtelijk maakt op welke informatiebehoeften je kunt inspelen met gerichte content.

Klantreis

Voordat een klant overgaat tot aanschaf van producten of diensten doet hij meestal eerst uitgebreid onderzoek. Dit geldt met name voor producten of diensten die:

  • Noodzakelijk zijn (bv. een ziektekostenverzekering).
  • Een symbolische waarde vertegenwoordigen (bv. een duur merkhorloge).
  • Plezier opleveren (bv. een racefiets).
  • Een hoog risico hebben (bv. het afsluiten van een hypotheek).

De verschillende fasen in het aankoopproces die een klant doorloopt noem je een ‘klantreis’ of ‘customer journey’. De klantreis is een van de belangrijkste onderdelen van een contentstrategie, omdat een klant per fase behoefte heeft aan andere informatie. Ook is het belangrijk om te weten op welke plaatsen de klant in aanraking kan komen met je content. Denk hierbij aan o.a. je website, social media, email en fysieke verkooppunten.

Fasen van de klantreis

Een klantreis doorloopt de volgende fasen:

  • Bewustwording | In deze fase wordt de klant zich bewust van een probleem en gaat op zoek naar meer informatie. Speel hierop in door content aan te bieden die focust op het probleem en niet direct gericht is op verkoop.
  • Oriëntatie | De klant vergelijkt in deze fase meerdere opties. Belangrijke vragen hierbij zijn: Waar moet ik bij aanschaf op letten? Wie zijn de belangrijkste aanbieders van een oplossing? Wat zeggen andere klanten daarvan? Welke mogelijkheden bieden de verschillende oplossingen? Bied content aan die deze vragen beantwoordt én maak duidelijk waarin jouw merk zich onderscheidt.
  • Actie | Zodra de klant een voorkeur heeft, is hij klaar voor de volgende fase van de klantreis. Door bezwaren weg te nemen kun je hem overhalen tot actie. Biedt daarom aanvullende informatie aan over bijvoorbeeld gespreid betalen, gratis verzenden en andere mogelijkheden voor service. Zorg er ook voor dat je het bestelproces zo eenvoudig mogelijk houdt en dat je elke vorm van afleiding vermijdt.
  • Ervaring | Veel producten of diensten kun je pas achteraf op kwaliteit beoordelen. In de ervaringsfase leert je klant meer over de kwaliteit van je product of dienstverlening. Belangrijke typen content in deze fase zijn slimme gebruiksaanwijzingen, aanvullende instructievideo’s, trainingswebinars en bedank-emails. Ook is dit het moment om je klant de mogelijkheid te bieden een beoordeling over je product of dienst te geven.
  • Loyaliteit | Je uiteindelijke doel is natuurlijk om ervoor te zorgen dat klanten ambassadeur van je merk worden, regelmatig bij je terugkomen en je merk bij anderen aanbevelen. Met gepersonaliseerde content kun je dit ondersteunen. Een goed CRM-systeem is hierbij een belangrijke voorwaarde. Je kunt dan gepersonaliseerde informatie sturen rondom je merk, een kortingscode aanbieden op een verjaardag of trouwe klanten uitnodigen voor een exclusieve klantendag.
Doelstellingen van content marketing

Content marketing is geen doel op zich. Het is een middel om je marketing vorm te geven. Daarom is het belangrijk om te weten wat het effect ervan is en in hoeverre het bijdraagt aan je doelstellingen. Binnen elke fase van de klantreis kun je doelstellingen formuleren en aangeven met welke KPI’s (cijfermatige indicatoren) je dit kunt meten. Voorbeelden van doelstellingen en KPI’s zijn:

  • Vergroten van je naamsbekendheid (KPI’s: nieuwe bezoekers, weergaven op social media, shares etc).
  • Verhogen van de interactie met je doelgroep (KPI’s: gem. tijd op pagina, comments, likes, shares etc.)
  • Verhogen van het aantal inschrijvingen op je nieuwsbrief (KPI’s: aantal inschrijvingen, conversieratio naar leads, %leads via nieuwsbrief vs. andere kanalen etc.)
  • Vergroten van het aantal positieve aanbevelingen en reviews (KPI’s: aantal reviews, % goede vs. slechte reviews etc.)
  • Verhogen van herhalingsaankopen (KPI’s: gem. orderwaarde, gem. orderfrequentie, klantgroei etc.)

Zorg ervoor dat je doelstellingen SMART-geformuleerd zijn. Door je KPI’s regelmatig te monitoren kun je zien wat goed werkt en wat verbetering nodig heeft. Gebruik deze inzichten bij het publiceren van nieuwe content en kijk of deze vervolgens beter aansluiten op je doelstellingen.

Tot slot

Content marketing biedt veel mogelijkheden om aan een sterk merk te bouwen. Zorg er dus voor dat je je doelgroep goed kent en weet aan welke informatie ze behoefte hebben. Het formuleren van een contentstrategie vormt dan de basis voor het maken van boeiende content.

Bureau OpMerkzaam helpt het MKB met het bouwen aan een sterk merk en het aangaan en onderhouden van een relatie met hun doelgroep door het geven van verhelderend marketing advies.

Op de hoogte blijven van onze blogs?

Schrijf je dan in voor onze maandelijkse blogupdate per mail.

Vorig bericht
Met online adverteren je doelgroep bereiken
Volgend bericht
Hoger in Google door effectieve zoekmachine-optimalisatie

Gerelateerde berichten

No results found

1 reactie. Reactie plaatsen

Richard van Enteren
6-4-2018 12.10

Duidelijk en overzichtelijke site met veel bruikbare informatie.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu