Met online adverteren je doelgroep bereiken

Met online adverteren kun je ervoor zorgen dat je je doelgroep bewust maakt van je merk. Hoe meer je adverteert, hoe groter de kans dat mensen je merk herkennen en onthouden. In deze blog licht ik de meest voorkomende manieren van online adverteren toe. Dit zijn o.a. banners op websites, videoadvertenties op Youtube, tekstadvertenties in zoekmachines en berichtadvertenties op Facebook en Instagram.

Hoe kan ik effectief online adverteren?

De diverse social media-platformen bieden uitgebreide mogelijkheden om direct een advertentie te maken of een bericht te promoten. Vanwege de ogenschijnlijk eenvoudige opzet van deze advertentieprogramma’s maken veel ondernemers hier enthousiast gebruik van. Vaak komen ze er pas later achter dat het onduidelijk is wat de investering in al die advertenties daadwerkelijk heeft opgeleverd en welk doel het überhaupt heeft gediend. Het krijgen van veel nieuwe fans op je Facebook-bedrijfspagina betekent natuurlijk niet dat dit automatisch nieuwe klanten oplevert. Vóórdat je dus aan de slag gaat met het ontwerpen van je advertentie, is het verstandig om na te denken over een aantal belangrijke zaken:

  1. Campagne-doelstelling | Wat moet de advertentiecampagne opleveren: extra bezoekers op je website, het vergroten van je naamsbekendheid, het koppelen van een bepaald gevoel aan je merk of juist het stimuleren van directe actie?  De gekozen doelstelling bepaalt in grote mate welk advertentieformaat het meest effectief is. Ook bepaalt het de inhoud en vormgeving van je advertentie.
  2. Doelgroep | Een advertentie die voor iedereen geschreven is, is té algemeen en spreekt daardoor niemand aan. Je zult dus nauwkeurig moeten bepalen welke doelgroep je wilt bereiken met je advertentie. Deze doelgroepselectie moet niet te breed zijn, maar zeker ook niet te smal. De meeste advertentieprogramma’s bieden hiervoor uitgebreide mogelijkheden in de vorm van ‘doelgroep-targeting’.
  3. Advertentieformaat | Er bestaan talloze advertentieformaten met elk hun eigen voor- en nadelen. Ik beperk me tot de meest populaire vormen. Visuele banners zijn erg geschikt om te werken aan je naamsbekendheid. Videoadvertenties leveren veel emotionele impact. Ze lenen zich daarom goed om je merk emotionele betekenis te geven. Tekstadvertenties binnen zoekmachines kun je inzetten om je doelgroep bekend te maken met je expertise.
  4. Afrekenmethode | Online adverteren kent een aantal afrekenmethoden. De meest gebruikte zijn: CPC (= Cost Per Click), waarbij je pas betaalt als iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt. CPM (= Cost Per Mille) of CPV (= Cost Per View), waarbij je betaalt voor elke weergave van je banner- of videoadvertentie, ongeacht of iemand er naar kijkt of niet. CPA (=Cost Per Action), waarbij je pas betaalt als er een vooraf gedefinieerde conversie plaatsvindt. Vaak koppelen de advertentieprogramma’s deze afrekenmethoden automatisch aan de gekozen campagne-doelstelling.
  5. Landingspagina | Na het klikken op je advertentie komen geïnteresseerden terecht op je landingspagina (bv. je home-page of een specifieke productpagina). Dit is het moment waarop de verwachting die de advertentie heeft opgewekt ook waargemaakt moet worden. Als dit niet gebeurt, haakt je potentiële klant af en heb je onnodig budget verspild. Vraag je dus altijd af of je landingspagina voldoende aansluit op je advertentie. Besteed daarom extra aandacht aan relevante inhoud en aantrekkelijkheid van de vormgeving.

Online adverteren met banners

Met het doelgericht inzetten van banners op websites kun je je naamsbekendheid vergroten. Hoe vaker je je doelgroep bereikt met je merk, hoe beter je merk beklijft – mits je hierin niet overdrijft. Adverteren met banners zal misschien niet direct leiden tot meer omzet. Wél vergroot het de kans dat mensen op jou klikken zodra je verschijnt in de zoekresultaten van Google. Bovendien helpt het bestaande klanten en mensen die onlangs nog je website bezocht hebben, zich je bedrijf of merk te herinneren.

Het Google Display-netwerk

Binnen het AdWords-advertentieprogramma zijn er uitgebreide mogelijkheden om banners te vertonen via het Google Display-netwerk. Hieronder vallen miljoenen aangesloten websites, maar ook Gmail, Youtube en vele populaire apps. Binnen het Display-netwerk kun je meer dan 90% van de mensen op internet bereiken. Advertenties bestaan uit statische beeldadvertenties of uit dynamische ‘rich media’ advertenties. Hierbij kun je bijvoorbeeld videofragmenten insluiten en deze voorzien van actieknoppen die leiden naar een webshop of een landingspagina.

Door te variëren in visuals en koppen en deze te testen in een aantal advertentieversies, kun je er al snel achter komen welke advertentie het beste resultaat oplevert. En het zal je nog verbazen dat de advertentie waar je het minst van verwachtte, de hoogste respons geeft.

Targeting

Adverteren binnen het Display-netwerk biedt uitgebreide mogelijkheden voor ‘targeting’. Zo kun je je advertentie laten zien aan doelgroepen die je selecteert op leeftijd, geslacht, locatie, taal, apparaat, browsertype of besturingssysteem. Ook kun je selecteren op specifieke websites of onderwerpen op websites. ‘Remarketing’ is een krachtige manier van targeting. Het herinnert mensen die eerder je website bezocht hebben aan je merk door het vertonen van een gerichte banner. Denk hierbij aan Zalando die een banner laat zien met een speciale aanbieding voor een product dat je eerder hebt bekeken, maar nog niet gekocht.

Adblockers

De opmars van het gebruik van Adblockers is de laatste paar jaar een halt toegeroepen. Dit komt mede door een uitgebreide campagne van enkele grote uitgevers. Zij konden succesvol uitleggen dat advertentie-inkomsten hun bestaansrecht is. Volgens onderzoek van Pagefair uit 2017 gebruikt slechts 17% van de Nederlandse desktopgebruikers een Adblocker. Bij mobiel gebruik is dit minder dan 2%. Opvallend is dat millennials en pubers er relatief meer gebruik van maken dan gebruikers van 30+. Dat is dus voornamelijk iets om rekening mee te houden wanneer je banners wilt inzetten voor een jongere doelgroep. Overigens heeft de laatste versie van Google Chrome een ingebouwde Adblocker. Deze filtert onacceptabele advertenties conform de richtlijnen van Coalition for Better Ads. Google lijkt hiermee uitwassen van irriterende banners te willen voorkómen en voorrang te geven aan banners die zich wel aan de regels houden.

Youtube adverteren

Video is bij uitstek een medium dat geschikt is om een boodschap met impact over te brengen. Veel Youtube-content wordt daarom voorafgegaan door een korte videoadvertentie (‘pre-roll’).  Deze pre-roll heeft dezelfde functie als televisiereclame. Overigens goed om te weten dat je over het algemeen alleen betaalt wanneer mensen langer dan 5 seconden naar je pre-roll kijken of op de actieknop klikken.

Met pre-rolls kun je als merk een bepaalde lifestyle presenteren of de voordelen van een nieuw product onder de aandacht te brengen. Hoe boeiender de video, hoe hoger de kans dat je video gedeeld wordt. En dat is weer goed voor de naamsbekendheid van je merk. Bovendien kan de videoadvertentie voorzien worden van links en buttons, die met een klik direct naar een website of webshop leiden. Dit maakt adverteren op Youtube een veelzijdige vorm van online adverteren.

Adverteren op social media: Facebook & Instagram

Social media advertenties zijn erg populair onder bedrijven. Hiermee proberen ze op een luchtige manier te communiceren met hun doelgroep. Met name Facebook kent uitgebreide mogelijkheden om berichtadvertenties op de tijdlijn van je doelgroep te plaatsen. Dit is een belangrijke optie die bedrijven kunnen gebruiken, nu het steeds moeilijker wordt om berichten organisch op de tijdlijn van hun volgers te vertonen. Sinds de ingrijpende aanpassing van het facebook-algoritme begin 2018, is het organisch bereik gedaald tot ver onder de 2%. Via het partnernetwerk, Facebook Audience, kun je ook banners en video’s plaatsen op Messenger, Instagram en diverse websites.

Het voordeel van adverteren op Facebook en Instagram is dat deze platformen het (onbewuste) gedrag van individuele personen kennen, terwijl Google werkt op basis van IP-adressen. Hierdoor kun je heel gericht je advertenties inzetten.

Hoger in Google komen met zoekmachine advertenties

Het gebruik van tekstadvertenties binnen Google Search is een erg effectieve vorm van online adverteren. Het biedt je de mogelijkheid om hoger in de zoekresultaten van Google te komen als iemand een zoekvraag heeft waarop jouw advertentie aansluit. Met een goede advertentie kun je zelfs helemaal bovenaan verschijnen. Het Google-algoritme bestaat uit vele wegingsfactoren. Het beschikbare advertentiebudget, de relevantie van je advertentie voor de zoekopdracht en de ervaring van eerdere bezoekers op je landingspagina, zijn hierbij het meest bepalend.

Tot slot

Bovenstaande advertentiemogelijkheden zijn niet uitputtend. Belangrijker is echter hoe je de verschillende mogelijkheden kunt benutten om je communicatiedoelen te behalen. Houd daarbij in je achterhoofd dat je doelgroep zich beweegt over meerdere platformen en elk platform op een andere manier gebruikt. Wanneer je dit lastig vindt, kun je uiteraard ook hulp inschakelen van een SEA-specialist van een marketingbureau.

Tenslotte adviseer ik je om naast online adverteren t.b.v. bereik ook content marketing in te zetten om een duurzame relatie met je doelgroep op te bouwen.

Bureau OpMerkzaam helpt het MKB met het bouwen aan een sterk merk en het aangaan en onderhouden van een relatie met hun doelgroep door het geven van verhelderend marketing advies.

Op de hoogte blijven van onze blogs?

Schrijf je dan in voor onze maandelijkse blogupdate per mail.

, ,
Vorig bericht
Klanten vinden en binden met een sterk merk
Volgend bericht
Boeien met overtuigende content marketing

Gerelateerde berichten

No results found

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu