Merkstrategie Bureau Utrecht

  1. Home
  2. Merkstrategie Bureau Utrecht
Positionering en merkstrategie | Bureau OpMerkzaam | Utrecht

Je onderscheiden met een slimme merkstrategie?

In de strijd om de gunst van de klant is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze een voorkeur krijgt voor jouw product of dienst en niet voor die van de concurrent. Zeker in markten met grote concurrentie zijn de verschillen in functionaliteit, prijs, distributie of service vaak vrij klein. Het is dan moeilijk om je te onderscheiden op product- of dienstniveau. Je zult dan op zoek moeten gaan naar andere manieren om de voorkeur van de klant te krijgen. Met een sterk merk kun je wél dit onderscheid maken. Een slimme merkstrategie vormt hiervoor de basis.

Voordelen van een sterk merk 

Het hebben van een sterk merk kan een bedrijf diverse voordelen opleveren:

  1. Vertrouwen | Iemand die je kent of over wie je goede dingen hebt gehoord, vertrouw je eerder. Bij merken is dit niet anders. Daarom investeren veel bedrijven in een merkstrategie die inspeelt op relevante emotionele behoeften van hun doelgroep.
  2. Emotionele binding | Wanneer je je kunt onderscheiden met psychosociale voordelen i.p.v. functionele voordelen of producteigenschappen, kun je je doelgroep emotioneel aan je binden. Dit vormt het fundament onder een lange termijnrelatie met je doelgroep.
  3. Waardeopbouw | Potentiële kopers van een bedrijf hebben meer over voor een bedrijf dat één of meerdere sterke merken bezit dan de waarde gebaseerd op klanten-portfolio, patenten, personeel, machines, onroerend goed etc. Dit staat bekend als ‘brand equity’.
  4. Snellere groei | Voor een bekend merk is het makkelijker om nieuwe klanten aan te trekken dan voor een onbekend merk. Door de brand equity is ook extern kapitaal beter toegankelijk, waardoor je kunt investeren in verdere groei.
  5. Werkgeversaantrekkelijkheid | Werknemers willen graag trots zijn op hun werk. Het exploiteren van een sterk merk maakt een werkgever daarom aantrekkelijk voor (potentiële) werknemers. En dat is gunstig in tijden waarbij het vinden en behouden van gekwalificeerd personeel schaars is. Bijkomend voordeel is dat trotse werknemers de eerste ‘ambassadeurs’ kunnen worden van je merk.
  6. Hoger tarief | Over het algemeen zijn mensen bereid om meer te betalen voor producten of diensten van een merk dat ze kennen dan voor die van een relatief onbekend merk.
voordelen merkstrategie | Bureau OpMerkzaam Utrecht
onderdelen merkstrategie | Bureau OpMerkzaam Utrecht

Hoe word je een sterk merk?

Het ontwikkelen van een sterk bestaat uit de volgende stappen:

  1. Bepalen van de organisatie-identiteit | Een organisatie-identiteit wordt gevormd door wie je als organisatie bent en wat je daarbij belangrijk vindt. Het is het hart van je merk. Een grondige analyse van visie, missie, waarden, kerncompetenties, historie en bedrijfscultuur legt de organisatie-identiteit bloot.
  2. Bepalen van de gewenste positionering | Een positionering is het resultaat van keuzes die het merk heeft gemaakt om een plaats te verwerven in de hoofden van de doelgroep. Daarmee is gekozen tot welke product- of dienstencategorie het merk behoort, maar óók hoe het merk zich hierbinnen onderscheidt ten opzichte van de concurrent. Onderzoek naar behoeften van de doelgroep en positionering van de concurrent spelen hierin een centrale rol. Het maken van scherpe keuzes is dan essentieel. Immers, wanneer je alles voor iedereen wilt zijn, ben je uiteindelijk voor niemand speciaal.
  3. Bepalen van de merkidentiteit | De merkidentiteit bepaalt hoe het merk wil overkomen, wat het merk de klanten belooft en hoe het merk dat kan waarmaken. Aan de orde komen het kiezen van een merkpersoonlijkheid, het formuleren van de merkbelofte en het aandragen van het achterliggende ‘bewijs’.
  4. Creatie van de merkbare identiteit | De merkbare identiteit is de tastbare vorm waarop het merk zich naar de buitenwereld toont. Het bestaat uit de visuele identiteit (logo, symbolen, kleurenpallet, visuals en typografie), de ‘tone of voice’  (formeel vs. informeel, zakelijk vs. persoonlijk, degelijk vs. rebels etc.) en de creatieve vertaling van de merkbelofte naar een pakkende ‘payoff’.
  5. Internal branding | Een belangrijk onderdeel van je merkstrategie vormt het gedrag van je medewerkers. Medewerkers dienen goed te begrijpen waar het merk voor staat en hoe zij daar in de dagelijkse praktijk invulling aan kunnen geven. Een ‘brand book’ en ‘corporate story’ zijn praktische hulpmiddelen om dit voor iedereen helder te krijgen. Maar met trainingen en workshops zorg je ervoor dat het merk ook écht wordt uitgedragen door je medewerkers.

Laat je helpen door een merkstrategie bureau

Veel MKB-bedrijven vinden het lastig om zelf een merkstrategie te ontwikkelen. Vaak ontbreekt hiervoor de benodigde specialistische kennis. Gelukkig kan Bureau OpMerkzaam je als merkstrategie bureau hierbij helpen. Hoe doen wij dit? Deels door een aantal strategische sparringsessies met het MT te houden en deels door zelfstandig onderzoek te doen naar klanten en concurrenten.

Met de uitkomsten van deze analyses kiezen we een positionering waarmee jij je wilt en kunt onderscheiden. Ook bepalen we hiermee je merkidentiteit. Vervolgens vertalen onze vormgevers je merkidentiteit door naar een nieuwe of aangescherpte huisstijl. Deze huisstijl kun je dan zelf implementeren naar belangrijke uitingen zoals stationary, banieren en belettering van je pand en voertuigen. Hiermee leg je al een eerste basis voor een consistente merkuitstraling. Tenslotte schrijft onze merkstrateeg een communicatieplan, dat met helder geformuleerde doelstellingen het uitgangspunt is voor de activatie van je merk met marketingcommunicatie.

blog | Bureau OpMerkzaam

Op de hoogte blijven van ons marketingblog?

Schrijf je dan nu in en ontvang wekelijks een praktische marketingtip en maandelijks onze blogupdate per mail.

Menu