Social Media Marketing

  1. Home
  2. Social Media Marketing

Waarom social media marketing?

Social media marketing is voor veel bedrijven erg belangrijk. Het publiceren van relevante content op social media kan namelijk de volgende voordelen opleveren:

  • Vergroten van je naamsbekendheid.
  • Een duurzame band met je doelgroep opbouwen.
  • Het uitbreiden van je klantenservice (‘webcare’).
  • Autoriteit opbouwen door waardevolle kennis te delen.
  • Het monitoren van hoe er over je merk of bedrijf wordt gesproken (‘social listening’).
  • Extra verkeer naar je website genereren.
  • Je online vindbaarheid verbeteren binnen de zoekmachines.

Om resultaat te meten en hierop bij te kunnen sturen zul je wel eerst een effectieve social media strategie moeten formuleren. Ook is een contentplanning en redactionele formule aan te raden om te voorkómen dat ideeën voor content snel opdrogen.

social media marketing | Bureau OpMerkzaam | Utrecht
social media marketing | Bureau OpMerkzaam Utrecht

Onderdelen van je social media strategie

Met een social media strategie geef je richting aan het social media beleid: op welke manier, voor wie en met welk resultaat investeer je als bedrijf in social media? Deze strategie dient aan te sluiten op je communicatieplan en de gekozen positionering en merkstrategie. Onderdelen van een social media strategie zijn als volgt:

  • Nulmeting.
  • Concurrenten in kaart brengen en evalueren.
  • Doelgroepen en hun behoeften bepalen.
  • Doelstellingen en KPI’s definiëren.
  • Bepalen van redactionele formule of thema’s waarmee je je wilt associeren en de frequentie van publiceren.
  • Keuze van de meest geschikte social media-kanalen.
  • Contentplanning en redactie opzetten.
  • Beschikbaar budget bepalen voor contentproductie.
  • Tussentijds monitoren en bijsturen op KPI’s.
  • Bepalen van beleid, bevoegdheden en reactietijd voor webcare.

De top-5 van social media platformen

Er zijn op dit moment vele manieren om als MKB-bedrijf actief te zijn op social media. Daarbij is het belangrijk om vooraf goed te bepalen waar jouw doelgroep zich voornamelijk bevindt. Ook dien je er rekening mee te houden op welke manier je doelgroep een platform gebruikt. Zo worden LinkedIn en Twitter met name zakelijk gebruikt, zijn Facebook en Instagram meer geschikt voor persoonlijke interesses en worden Youtube en WhatsApp zowel informatief als recreatief gebruikt. Naast het plaatsen van content op een eigen bedrijfspagina is het voor bedrijven ook interessant om gebruik te maken van de vele mogelijkheden van online adverteren. Anno 2018 zijn dit de belangrijkste social media platformen:

LinkedIn

Waar LinkedIn voorheen voornamelijk gebruikt werd als digitale kaartenbak voor sales managers en recruiters, is er tegenwoordig veel meer uit het platform te halen door het inzetten van thematische groepen en de vele advertentiemogelijkheden die het platform biedt.

Facebook

Ondanks de toenemende kritiek op Facebook is het nog steeds het grootste social media platform. Zowel in aantal profielen als in dagelijks gebruik. Facebook kan bij merken, producten of diensten waarvoor een hoge belangstelling bestaat, ideaal zijn om gestructureerd de dialoog met je doelgroep aan te gaan. Daarnaast biedt Facebook een uitgebreid advertentieprogramma met verfijnde targetingmogelijkheden, gebaseerd op in kaart gebrachte en geanonimiseerde interesses van gebruikersprofielen.

Instagram

Instagram leent zich er juist goed voor om je doelgroep te inspireren met de belevingswereld rondom je merk. Daarom is dit is ook hét platform voor social influencers. Sinds kort is het ook mogelijk om binnen ‘Insta Stories’ je producten te voorzien van een tag, waardoor ze makkelijk te herkennen zijn voor een aankoop. Verder heeft Instagram IGTV geïntroduceerd, waarop lange video’s van maximaal 1 uur mogelijk zijn. Dit biedt weer extra manieren om betrokkenheid bij je doelgroep te creëren.

social media marketing door Bureau OpMerkzaam Utrecht

Youtube

Videoplatform Youtube is in korte tijd opgeklommen tot de meest gebruikte zoekmachine ná Google. Niet voor niets heeft Google dit platform jaren geleden gekocht. Hierdoor kun je als adverteerder profiteren van de vele mogelijkheden die het AdWords-advertentieprogramma biedt in tekst én bewegend beeld. Daarnaast is het voor bedrijven erg eenvoudig om een eigen videokanaal te starten, waarmee je je doelgroep kunt interesseren voor je producten of diensten met behulp van inspiratiefilms, uitleganimaties of productfilms.

WhatsApp

Berichtenservice Whatsapp – eigendom van Facebook – wordt de laatste jaren steeds meer door bedrijven ingezet als extra kanaal voor klantcontact en service. Voor kanten is dit een zeer laagdrempelige manier om contact te zoeken en heeft vaak de voorkeur op een telefonische klantenservice.

Twitter

Dit social media platform zit nét niet in de top-5, maar kan in sommige gevallen erg doeltreffend zijn om een zakelijke doelgroep te bereiken. Door zorgvuldig en regelmatig over een specifiek onderwerp te posten, kun je jezelf als autoriteit op een bepaald gebied profileren. De kans is dan groot dat je volgers je tweets gaan ‘retweeten’, waardoor je bereik snel groeit. Ook kun je gebruik maken van het advertentieprogramma, waarmee je o.a. op interesses, demografie en geografie kan targeten.

social media marketing | Bureau OpMerkzaam Utrecht

Belangrijke veranderingen op Facebook voor bedrijven

Begin 2018 veranderde Facebook het algoritme dat bepaalt welke berichten op je tijdlijn verschijnen. Menselijke interactie en persoonlijk nieuws krijgen hierbij voorrang. Voor veel bedrijven heeft deze aanpassing behoorlijke consequenties. Waar het organisch bereik van een gemiddeld bericht op een bedrijfspagina al onder de 2% lag, is de kans dat een volger jouw bericht op zijn tijdlijn ziet nu alleen nog maar kleiner geworden. Bovendien straft Facebook like, share & win-acties, react-baiting en vote-baiting genadeloos af.

Betekent dit dat bedrijven alleen nog maar moeten betalen voor bereik op Facebook? Ja en nee. Door gebruik te maken van het advertentieprogramma van Facebook kun je op een betaalbare manier snel bereik kopen. Daarnaast zijn er gelukkig nog enkele manieren om ervoor te zorgen dat reguliere berichten tóch gezien worden door je doelgroep. Als social media bureau zijn we hiervan volledig op de hoogte en kunnen je hierbij helpen.

Social media bureau Utrecht

Bureau OpMerkzaam werkt vanuit het midden van het land voor MKB-bedrijven uit regio Utrecht en daarbuiten. Wij beschouwen social media marketing als onderdeel van content marketing. Bij ons staan daarom de kwaliteit en effectiviteit van content voorop. Op basis van communicatiedoelstellingen kiezen we de meest geschikte kanalen voor een contentstrategie. Op het gebied van social media marketing kunnen we je vervolgens met de volgende aanvullende diensten ondersteunen:

  • Social media strategie.
  • Redactie en curatie van content.
  • Content marketing en content creatie.
  • Adverteren op social media.
social media marketing | Bureau OpMerkzaam Utrecht

Hulp nodig bij social media marketing?

Vul het contactformulier in en we bellen je binnen een werkdag terug.

Menu