Klanten vinden en binden met een sterk merk

Bedrijven in het MKB die van hun dienstverlening een sterk merk kunnen maken, hebben voorsprong op de concurrentie. Hieronder leg ik je uit hoe je een eigen merk opzet door het formuleren van een slimme merkstrategie en daarna verder bouwt met o.a. online adverteren en content marketing.

De voordelen van een sterk merk

Wanneer het moeilijk is om met je product of dienst onderscheidend te zijn in functionaliteit, prijs, service of distributie, kan een sterk merk het verschil maken. Met een sterk merk word je namelijk sneller herkend, beter onthouden en creëer je voorkeur en loyaliteit bij je doelgroep. Onderscheid vindt dan niet meer plaats op concrete eigenschappen, maar op emotioneel niveau. Precies zoals consumentenmerken dat ook zo succesvol doen. Zo is Red Bull bij veel mensen niet alleen bekend vanwege de energiedrankjes, maar ook door de uitdagende activiteiten die het merk sponsort of zelf organiseert. Daardoor weet iedereen dat je met Red Bull meer uit jezelf kunt halen; het geeft je immers vleugels. En dat geeft Red Bull een enorme voorsprong op de concurrentie.

Onderdelen van een merkstrategie

Aan de basis van elk sterk merk ligt een doordachte merkstrategie. Deze strategie zoekt de balans tussen je eigen kracht, de behoeften van je doelgroep en de manier waarop je concurrenten zich presenteren. Daarbinnen zit de niche waarin jouw merk zich kan onderscheiden. Dit onderscheid vertaalt zich naar een visuele identiteit, de manier waarop je als merk communiceert én waarop je medewerkers zich behoren te gedragen als je een dienstverlenend bedrijf bent. De strategie bestaat uit de volgende vijf onderdelen:

    • Organisatie identiteit | Wie ben je als bedrijf, wat zijn je drijfveren, waar wil je naartoe en waar sta je voor?  Missie, visie, waarden, bedrijfscultuur, kerncompetenties en je historie zijn hierbij bepalende factoren.
    • Positionering | Welke voorkeurspositie wil je innemen in het hoofd van je doelgroep? Kies een positionering die past bij je organisatie identiteit, die aansluit op de behoeften van je doelgroep en die nog niet gebruikt is door je concurrenten. Het maken van scherpe keuzes is hierbij essentieel.
    • Merk identiteit | Hoe wil je als merk overkomen, wat belooft het merk je klanten en hoe kun je als bedrijf deze belofte ook echt waarmaken? 
  • Visuele identiteit | Hoe ziet je merk eruit in vormgeving, wat is de juiste toon voor je communicatie en hoe houd je contact met je doelgroep? 
  • Internal branding | Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers zich kunnen identificeren met je merk en begrijpen waar het merk voor staat? Juist het gedrag van je medewerkers in de praktijk bepaalt hoe het merk op de buitenwereld overkomt. Zodra dit beeld te veel afwijkt van je merkidentiteit zul je actie moeten ondernemen om je reputatie en je identiteit weer op te lijnen.

Ogenschijnlijk makkelijke vragen, maar vergis je niet. Uit ervaring weet ik dat veel MKB-bedrijven meer ‘doeners’ zijn dan ‘denkers’. Hun kracht ligt met name in het zo goed mogelijk uitvoeren van hun dienstverlening en minder in het kritisch nadenken over interne drijfveren of het bepalen van onderscheidende en relevante waarden. Verder moet je je goed realiseren dat een merkstrategie alleen werkt als de merkidentiteit door de hele organisatie gedragen wordt. Pas dan kunnen ideeën die op papier staan, vertaald worden naar daadwerkelijk gedrag en daarmee naar een consistente merkidentiteit.

Een sterk merk activeren

Nu je alle onderdelen van de strategie hebt bepaald, begint pas het echte werk. Je merk treedt nu naar buiten en zal de aandacht van je doelgroep moeten trekken. Wees je ervan bewust dat je doelgroep niet direct klant bij je wordt. Mensen zullen eerst bekend met je moeten worden, je gaan vertrouwen en langzamerhand tot het inzicht komen dat je merk het antwoord is op een relevante behoefte. Daarom is het belangrijk dat je merkactivatie deze ‘klantreis’ volgt. Hierbij zijn de volgende 4 B’s belangrijk:

    1. Bereiken | Je doelgroep moet je leren kennen en herkennen. Hoe vaker je mensen confronteert met je merk, hoe beter je merk beklijft. Lees verder: Je doelgroep bereiken met online adverteren.
    1. Boeien | Eenmaal bekend zul je als merk de juiste snaar van je doelgroep moeten raken met interessante, waardevolle en relevante uitingen (‘content’). Hierdoor raakt je doelgroep betrokken bij de oplossingen die je biedt en wordt de kans groter dat deze een voorkeur ontwikkelt voor jouw merk. Lees verder: Boeien met overtuigende content marketing.
    1. Bedienen | Uiteindelijk is het belangrijkste doel ervoor te zorgen dat je doelgroep daadwerkelijk klant wordt. Wanneer deze alle opties heeft overwogen en kiest voor jouw merk, zul je de klant moeten faciliteren naar een aankoop.  Hierbij is het belangrijk dat het aankoopproces zo soepel mogelijk verloopt door de juiste informatie op het juiste moment aan te bieden. Vermijd daarbij technische belemmeringen, zoals een gebruiksonvriendelijke website. 
  1. Binden | De uiteindelijke product- of dienstervaring, de geboden service en de mate waarin de belofte van het merk wordt waargemaakt bepalen grotendeels de klanttevredenheid. Een sterk merk weet dit met de juiste communicatie te benadrukken.

Tot slot

Het hebben van een sterk merk biedt veel voordelen. Het is nu aan jou om na te denken over hoe je een eigen merk opzet en hoe je daarmee op een consistente manier een band met je doelgroep kan opbouwen. Door het gebruik van de 4 B’s zorg je ervoor dat je in alle fases van de klantreis actief bent.

Bureau OpMerkzaam helpt het MKB met het bouwen aan een sterk merk en het aangaan en onderhouden van een relatie met hun doelgroep door het geven van verhelderend marketing advies.

Op de hoogte blijven van onze blogs?

Schrijf je dan in voor onze maandelijkse blogupdate per mail.

,
Volgend bericht
Met online adverteren je doelgroep bereiken

Gerelateerde berichten

No results found

1 reactie. Reactie plaatsen

Richard van Enteren
2-3-2018 16.41

Ziet er erg goed en helder uit

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu