In een vorig blog over zoekmachineoptimalisatie schreef ik al hoe je met zoekmachineoptimalisatie (SEO) hoger in Google kan komen zonder hiervoor direct te hoeven betalen. Wil je dit zelf gaan doen? Met deze negen praktische SEO-tips maak je direct een vliegende start.

(Leestijd:ca. 15 minuten)

SEO-tip 1: Meld je website aan bij Google Mijn Bedrijf

Het aanmelden en laten verifiëren bij Google Mijn Bedrijf biedt bedrijven een aantal interessante voordelen. Zorg er daarbij voor dat je exact het zelfde adres opgeeft als dat vermeld staat op je website. Wat kan Google Mijn Bedrijf je zoal bieden?

  • Je wordt vermeld op Google Maps, wat handig is voor mensen die onderweg zijn en snel op zoek zijn naar een bedrijf in de buurt. 
  • Bij een zoekopdracht naar je bedrijfsnaam toont Google je gegevens in een speciaal kader (‘knowledge box’) – compleet met diverse aanvullende bedrijfsgegevens. Dat kunnen naast je bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer ook foto’s, weekaanbiedingen, openingstijden of een lijst met services zijn. Ook laten deze resultaten reviews van klanten zien. Dit alles zorgt voor een professionele en betrouwbare uitstraling, waardoor de kans groter wordt dat mensen doorklikken naar je website. 
  • Een link van Google Mijn Bedrijf telt als een verwijzing met hoge autoriteit. En dat is weer goed voor je algehele SEO. 
  • De automatische koppeling met je AdWords-account zorgt voor extra functionaliteit zoals het vertonen van je advertentie op Google Maps en het uitbreiden van je advertentie met locatie-extensies, waardoor je sneller opvalt bij lokale zoekopdrachten. 
  • Met Google Mijn Bedrijf scoor je sneller in je regio, omdat regionale zoekresultaten (‘local pack’) vaak direct bovenaan staan en veel mensen juist geïnteresseerd zijn in bedrijven uit de regio.
  • Een leuke extra van Google Mijn Bedrijf is dat je maandelijks een overzicht ontvangt over het aantal vertoningen en het aantal bezoekers via je bedrijfsvermelding in vergelijking tot de maand ervoor.  

Tip 2: Meld je aan bij online bedrijfsgidsen

Voor de optimalisatie van lokale zoekresultaten is het verstandig om je aan te melden bij online bedrijfsgidsen zoals uw.pagina , startkabel, yelp.nl, allepaginas.nl, zibb.nl, detelefoongids.nl etc. Ben je al eerder aangemeld, controleer dan of alle gegevens nog kloppen. Het is belangrijk dat je overal met dezelfde basisgegevens wordt vermeld als die je ook bij Google Mijn Bedrijf hebt opgegeven. Niet alle vermeldingen leveren direct een waardevolle backlink op, maar hierdoor weet Google wel meer over je bedrijf. En dat kan gunstig uitpakken voor je vindbaarheid in lokale resultaten.

Sommige bedrijfsgidsen bieden tegen betaling extra services aan om je online zichtbaarheid te vergroten. Het is maar de vraag in hoeverre deze kosten opwegen tegen de baten. Lees hierover meer in dit interessante blog over betalen voor vermelding in bedrijfsgidsen.

Verder is het ook de moeite waard om te proberen of je een vermelding kan krijgen op de website van je branchevereniging. Die heeft meestal een hogere autoriteit en levert bovendien ook potentieel relevant websiteverkeer op.

Tip 3: Doe een zoekwoordenonderzoek

Deze tip mag uiteraard niet ontbreken in een lijst met SEO-tips. Het is namelijk altijd verstandig om eerst een grondig zoekwoordenonderzoek te doen vóórdat je begint met het (her-)schrijven van teksten voor je website. Hierbij stel je een lijst samen van zoekwoorden en zoektermen (= een zoekopdracht bestaande uit meerdere woorden) waarop je wilt scoren. Voor wie hier nog niet mee bekend is, heeft Yoast een diepgaand artikel over zoekwoordenonderzoek geschreven.

Je bedrijfsnaam, de bedrijfscategorie + vestigingsplaats (bv. ‘vermogensbeheerder Utrecht’) en de namen en type-aanduidingen van je producten of diensten zijn uiteraard de eerste zoektermen op jouw lijst.

Probeer ook in de huid van je doelgroep te kruipen en te bedenken welke vragen zij zoal zouden kunnen stellen in relatie tot je product of dienst. Mensen kopen namelijk niet direct een product, maar doen eerst uitvoerig onderzoek en vergelijken vervolgens producten met elkaar op basis van allerlei criteria. Hetzelfde geldt overigens ook voor diensten. Achter zoektermen zit dus een bepaalde zoekintentie. Deze intentie bepaalt hoe ‘koopbereid’ iemand is. Als mensen zoeken op bijvoorbeeld ‘kinderstoeltjes’ weten ze nog niet precies waar ze op moeten letten. Een logische vervolgvraag zou dan ‘veiligheidseisen kinderstoeltjes’ of ‘kinderstoeltjes test’ kunnen zijn. Pas als uit de vergelijking een aantal producten naar voren komen, zullen ze gaan zoeken op de productnamen. Vaak ook in combinatie met de aanvullende woorden ‘kopen’, ‘goedkoopste’, ‘aanbieding’ etc. 

Op bovenstaande manieren kun je al snel een behoorlijke lijst met zoektermen maken. Maar helaas zijn ze niet allemaal interessant genoeg om er een hele pagina aan te wijden. Het hangt er namelijk vanaf hoe vaak er gemiddeld naar de zoekterm wordt gezocht en hoe sterk de concurrentie is die hier al op scoort. Met behulp van een gratis zoekwoordentool zoals Ubersuggest kun je gelukkig vrij snel zoekvolumes en de mate van concurrentie voor de gewenste zoektermen bepalen. Idealiter wil je scoren op een zoekterm met enige koopintentie, voldoende zoekvolume en niet al te sterke concurrentie.

Tip 4: Gebruik Google Search Console

Google Search Console (voorheen: Google Webmaster Tools) is een uitgebreide tool van Google waarmee je een aantal zaken betreffende je website kunt monitoren. GSC laat bijvoorbeeld onder ‘Index’ zien welke pagina’s door Google zijn geïndexeerd en welke pagina’s fouten bevatten. Ook zie je direct of er een sitemap bij Google bekend is. Verder kun je onder ‘Links’ zien welke pagina’s de meeste interne en externe links hebben opgebouwd, inclusief de link-teksten. Zo krijg je dus al een eerste indruk van je linkprofiel. Met specifiekere tools zoals SEMrush of LinkMiner kun je vervolgens je linkprofiel verder analyseren.

Maar het meest waardevolle van deze SEO-tip is dat je met GSC de zoekprestaties van je website kunt analyseren. GSC laat namelijk per zoekopdracht zien:

  • Voor welke zoekopdrachten je webpagina is vertoond.
  • Het aantal vertoningen en klikken naar jouw webpagina.
  • Op welke zoekpositie jouw pagina gemiddeld stond. 

Wanneer je de gratis Google Chrome-extensie Keywords Everywhere installeert, krijg je bovendien in GSC ook te zien hoeveel zoekvolume en concurrentie er was per zoekopdracht.

Al deze resultaten staan in een tabel die je kunt sorteren per rij. Zo krijg je snel inzicht voor welke zoektermen je je website verder kunt optimaliseren door zoektermen te gebruiken met een redelijk zoekvolume, lage concurrentie en een positie binnen de top 10. Daar ligt dus je ‘laag hangend fruit’. Ook kun je pagina’s met veel vertoningen en weinig klikken aantrekkelijker maken door de meta description en de pagina titel relevanter te maken. Hierdoor maak je de kans groter dat mensen daadwerkelijk doorklikken naar jouw pagina. 

Ook handig: waneer je GSC koppelt aan Google Analytics wordt veel van deze data ook beschikbaar in Google Analytics.  

Tip 5: Start met content marketing

Het schrijven van kwalitatieve en relevante content draagt niet alleen bij aan de autoriteit als deskundige binnen je vakgebied, het draagt ook bij aan de autoriteit van het linkprofiel van je website, zodra mensen deze content gaan delen of ernaar verwijzen. Hiermee sla je dus twee vliegen in een klap! Publiceer dus entertainende, informerende of instructieve content in de vorm van video’s, infographics, whitepapers, checklists etc. op je website. Verspreid deze vervolgens via social media zoals Linkedin, Twitter, Facebook of Instagram. Doe dit niet alleen op je bedrijfspagina, maar vraag je eigen medewerkers deze content ook op hun eigen social media te delen. Hierdoor neemt het bereik van je content enorm toe en is de kans groter dat je externe links aantrekt of in ieder geval extra websiteverkeer genereert. Wanneer je nog geen groot organisch bereik hebt kun je dit opvangen door je content online te promoten via Google of de diverse advertentieprogramma’s van de social mediaplatforms.

Gastbloggen is een andere manier om kwalitatieve content te delen en daarmee kennis te laten zien. Idealiter wil je gastcontent delen op een blog dat aanzien heeft binnen de branche, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarvoor heb je écht onderscheidende content nodig. Vaak kun je door te zoeken op Google ook andere websites op je vakgebied vinden die soms nog gastbloggers zoeken. Check daarbij wel of deze sites bedoeld zijn om informatie te delen aan het publiek en niet bedoeld zijn als ‘linkfabriek’, waarbij online marketeers elkaar de bal toespelen.

Wanneer je nog weinig volgers op social media hebt, loont het de moeite om je content betaald te promoten op social media of Google. Dit is de snelste manier om je content breed uit te zetten. Zorg er wel voor dat je je doelgroep goed afbakent – bij voorkeur op interessegroepen, branches of functies. Vaak levert dit je naast websitetraffic ook extra volgers op social media op.

Tip 6: Start linkbuilding met interne links

Het verwijzen naar andere pagina’s binnen je eigen website zorgt voor een gebruiksvriendelijke navigatie en helpt Google beter de structuur van je website te begrijpen. Beide dragen op hun beurt weer bij aan een betere SEO. Zonde dus als je hier geen gebruik van maakt!

Ook geef je Google hiermee impliciet aan welke pagina jij belangrijk vindt voor een bepaalde zoekterm binnen je website. Zo kun je bijvoorbeeld op de home-pagina een opsomming maken van je diensten en binnen deze opsomming linken naar afzonderlijke dienstpagina’s. Maak een link van het woord of de woordgroep die het beste omschrijft waar de link naar verwijst. Google begrijpt hierdoor dat de afzonderlijke dienstpagina’s meer waarde hebben voor de betreffende zoekterm dan de homepagina die ernaar verwijst. 

Tip 7: Verbeter de user experience (UX) van je website

De tijd die een bezoeker op je website doorbrengt en het aantal pagina’s dat hij of zij bekijkt, zouden volgens sommige SEO-specialisten voor Google een indicatie kunnen zijn van hoe relevant je website is. Maar los van SEO is het ook vanuit marketingoogpunt een goed idee om ervoor te zorgen dat je website een bezoeker verleidt om meer pagina’s te bekijken. Immers, hoe waardevoller je website, hoe sneller een bezoeker uiteindelijk van je producten of diensten overtuigt raakt en klant wordt. Dit doe je o.a. door:

  • Een duidelijke navigatie te maken. Zowel in een menubalk als binnen teksten d.m.v. interne links.
  • Duidelijke en stimulerende ‘call to actions’ op elke pagina te plaatsen. Elke pagina van je website behoort namelijk één doel te hebben. Maak je bezoeker dan ook duidelijk wat hij met deze pagina moet doen en welke stap hierna volgt. Dit is met name onderaan de pagina belangrijk, omdat je daar makkelijk een bezoeker kunt kwijtraken als deze niet gemotiveerd is om verder te kijken. 
  • Navigatiebuttons een contrasterende kleur – dus niet in lijn met je huisstijl – te geven. 
  • Gebiedende wijs in call-to-action-teksten te gebruiken.
  • Entertainende of inspirerende video’s te plaatsen. Hiermee houd je de bezoeker langer vast.

 

Tip 8: Update je website regelmatig

Voor Google is het van belang dat de content van een website actueel blijft. Waar je vroeger een website in één keer live zette en pas na vijf jaar weer vernieuwde, zul je tegenwoordig verouderde content moeten herschrijven of verwijderen. Daarnaast geeft het regelmatig toevoegen van nieuwe en relevante content je website meer waarde voor de bezoeker. Gebruik binnen Google Search Console de functie ‘Fetch als Google’ om Google te laten zien dat je je website vernieuwd hebt – ook al zal Google vanzelf bij je langskomen.  

SEO-Tip 9: Meet je voortgang

Het aloude “Meten = weten” geldt ook zeker bij websites en zoekmachineoptimalisatie. Doe daarom altijd een 0-meting voorafgaand aan de optimalisaties en evalueer periodiek de voortgang met Google Analytics en Google Search Console.

Om te weten wat je wilt meten zul je eerst doelen moeten stellen. Wat wil je bijvoorbeeld bereiken met je website? Wil je met je website zoveel mogelijk leads aantrekken? Wil je nuttige informatie of nieuws brengen voor een specifieke doelgroep? Of wil je een gesloten omgeving bieden waar leden met elkaar interactie kunnen hebben? Dit zijn allemaal verschillende typen websites met elk hun eigen doelen. Afhankelijk van je doelen stel je vast welke indicatoren (‘KPI’s’) belangrijk zijn om de voortgang goed weer te geven. Denk hierbij aan o.a. het aantal unieke bezoekers, het aantal terugkerende bezoekers, de bronnen/kanalen waar bezoekers vandaan kwamen voorafgaand aan het bezoek aan je website, de door de bezoekers gebruikte devices tijdens het bezoek, de totale gemiddelde tijd die bezoekers op je website hebben doorgebracht, de gemiddelde tijd per bezochte pagina’s, het aantal bezochte pagina’s per bezoek etc. Met Google Analytics kun je dit allemaal vastleggen en evalueren.

Om te weten hoe effectief je SEO-inspanningen zijn kun je met tools zoals SERPWatcher of SEMrush per zoekwoord bijhouden wat de huidige positie van jouw website is binnen de zoekresultaten. Een handige grafiek toont de ontwikkeling van de posities in de tijd en daarmee je vooruitgang. 

Via Google Search Console kun je zien hoe je doorklikratio (CTR) zich ontwikkelt en wat de gemiddelde positie van je website is voor alle zoekwoorden waarop je vertoond bent binnen een bepaalde periode.

Tot slot

Met deze negen SEO-tips wordt het tijd om je SEO structureel aan te pakken. Dit kun je doen door SEO te integreren binnen het takenpakket van een marketing- of salesmedewerker, maar je kunt dit uiteraard ook uitbesteden aan een externe SEO-specialist van een marketingbureau. Realiseer je wel dat SEO een continue bezigheid is, wil je hierin succesvol zijn en blijven. 

Bureau OpMerkzaam helpt het MKB met het bouwen aan een sterk merk en het aangaan en onderhouden van een relatie met hun doelgroep door het geven van verhelderend marketingadvies.

Op de hoogte blijven van onze blogs?

Schrijf je dan in voor onze maandelijkse blogupdate per mail.

P

 

 

 

 

 

Menu