Goede online vindbaarheid van je bedrijf is tegenwoordig een van de belangrijkste manieren om aan leads te komen. SEO, de optimalisatie van je website voor zoekmachines, is dé aanpak waarmee je probeert om hoger in Google en andere zoekmachines te komen. In dit artikel leg ik uit wat de drie pijlers van zoekmachine optimalisatie zijn en hoe je een website daarop kunt optimaliseren.

(Leestijd:ca. 15 minuten)

Wat is zoekmachine-optimalisatie (SEO)?

Over SEO (‘Search Engine Optimization’) is heel veel geschreven. Een zoekopdracht naar hoe SEO werkt, levert al snel tientallen resultaten op van blogs met smakelijke titels als ‘The ultimate guide to beginners SEO’ of ‘Do it yourself SEO tips to save money’. Het ene artikel is nog uitgebreider dan het andere. Soms zie je dan als MKB-ondernemer door de bomen het bos niet meer. Want: wat is nou echt belangrijk voor jou? Welke methoden zijn actueel en welke verouderd? Ik zal daarom de belangrijkste zaken van SEO proberen uiteen te zetten en verwijs daarbij naar de uitgebreide SEO-cursus van Mangools voor wie hier dieper op in wil gaan. In hoofdlijnen bestaat SEO uit de drie pijlers content, techniek en autoriteit. 

pijlers van SEO hoger in google | Bureau OpMerkzaam Utrecht

fig. 1. Pijlers van SEO

1. Content

Teksten, afbeeldingen en video’s vormen de ‘content’ van je website. Ze zijn de hoofdreden waarom mensen je website bezoeken. Hoe relevanter content voor gebruikers is, hoe relevanter het ook voor Google en andere zoekmachines is. Daarom is het schrijven van relevante en unieke content tegenwoordig ook zo belangrijk. De inzet van content marketing speelt hierbij een belangrijke rol. Met SEO probeer je vervolgens de content van een webpagina zodanig te optimaliseren dat zoekmachines beter begrijpen over welk specifiek onderwerp je pagina gaat.

SEO-autoriteit MOZ heeft een handige lijst met on-page SEO-factoren gepubliceerd, zodat je weet waarop je kunt letten. Dit lijkt misschien wat ingewikkeld om zelf te doen, maar als je gebruik maakt van een gratis tool zoals de Chrome-browserextensie SEOQuake heb je in een handomdraai een analyse van je website met een aantal verbeterpunten. 

SEOQuake hoger in google | Bureau OpMerkzaam Utrecht

fig. 2. Pagina-analyse door SEOQuake

Met de volgende SEO factoren voor content kun je – zonder dat het al te technisch wordt – makkelijk zelf aan de slag:

Weet wat je doelgroep interesseert 

Dit klinkt wellicht als een inkoppertje, maar er worden nog steeds veel blogs geschreven waarbij niet goed is gekeken of de inhoud aansluit bij de doelgroep. Begin daarom altijd eerst met het maken van een buyer persona (klantprofiel) en probeer te achterhalen welke customer journey (klantreis) deze klant doorloopt. Vraag je vervolgens af welk type informatie en welke thema’s aansluiten op de fase van de customer journey waarin deze klant zich nu bevindt. Dit bepaalt ook met welke zoekintentie mensen zoekopdrachten uitvoeren. Zo kun je bijvoorbeeld een informerend artikel schrijven over hoe je espressomachines met elkaar kunt vergelijken voor een doelgroep die zich oriënteert op het kopen van een espressomachine. Hierbij zullen ze waarschijnlijk zoeken op ‘espressoapparaten vergelijken’ of ‘espressomachines testen’. Voor een doelgroep die onlangs een espressoapparaat heeft gekocht, zou je juist een instructief artikel kunnen schrijven over het onderhoud van een espressoapparaat. Zoektermen als ‘onderhoud espresso apparaat’ of ‘espressomachine schoonmaken’ liggen hier voor de hand.

Werk aan een leesbare schrijfstijl

Realiseer je dat de meeste mensen eerst een artikel ‘scannen’ en dan pas besluiten of ze verder willen lezen. Zorg er daarom voor dat je een vlotte schrijfstijl hanteert die past bij je doelgroep. Zaken waarop je kunt letten:

  • Kies bewust voor ‘je’ of ‘u’. 
  • Probeer korte en lange zinnen af te wisselen. Probeer het wel onder de 20 woorden per zin te houden.
  • Maak alinea’s niet te lang. Na zo’n 100 – 150 woorden snakken je lezers echt wel weer naar een subkop of witruimte.
  • Laat je teksten bij voorkeur door een ander nalezen op interne logica en op stijl-, spel- en grammaticafouten.
  • Vermijd de passieve vorm.
  • Maak gebruik van signaalwoorden. Dit geeft de lezer – en ook Google – houvast m.b.t. de opbouw van je artikel.
  • Gebruik voldoende afbeeldingen en witruimte.
  • Gebruik moderne varianten van ouderwetse uitdrukkingen. Dus ‘ondanks dat’ i.p.v. ‘niettemin’, ‘net zo’ i.p.v. ’dienovereenkomstig’ of ‘dus’ i.p.v. ‘derhalve’.
  • Probeer het gebruik van vaktermen en afkortingen af te stemmen op de voorkennis van je doelgroep.

Voor WordPress websites is de bekende Yoast SEO-plugin een ideaal hulpmiddel om je tekst te laten analyseren op leesbaarheid. 

Yoast hoger in google | Bureau OpMerkzaam Utrechtfig. 4. Leesbaarheidsanalyse van de Yoast SEO-plugin

Schrijf een diepgaand artikel

SEO-experts debatteren nog steeds over het minimaal aantal woorden, maar uit online onderzoek blijkt dat de best scorende pagina’s vaak pagina’s zijn met langere teksten. Dit betekent niet dat je moet schrijven om het schrijven, maar dat je juist meer de diepte in kunt gaan. Zelf houd ik als richtlijn voor informatieve artikelen ca. 1.000 – 1.500 woorden aan, voor een SEO-landingspagina 400 – 600 woorden en voor productpagina’s of categorieteksten 100 – 300 woorden.

Gebruik informatieve koppen en subkoppen

Zorg dat je bij de opmaak van je artikel slim gebruik maakt van koppen en subkoppen. Voor zoekmachines is het noodzakelijk dat de grootste kop (H1) bovenaan je artikel staat. Gebruik H2-koppen om een logische structuur in je artikel te brengen en H3, H4, H5 etc. voor tussenkoppen. Lezers die ‘scannen’ moeten aan de koppen al kunnen zien waar de tekst over gaat. En als lezers dit snappen, snappen zoekmachines het vaak ook.

Verwerk je zoekwoorden met mate

Waar het voorheen de sport was om zo vaak mogelijk je zoekwoorden in de tekst te plaatsen, kan dit je nu een Google-penalty opleveren. Schrijf dus voor mensen en niet voor zoekmachines. Dit doe je door in de eerste plaats waardevolle teksten te schrijven en daarna pas je zoekwoorden strategisch en met mate te plaatsen. Zoek naar een goede balans tussen de letterlijke zoekterm, alternatieve schrijfwijzen, synoniemen en nauw verwante zoekwoorden. De belangrijkste zoekwoorden plaats je:

  • In de H1-kop, in de eerste alinea en in verdere koppen – voor zover dit logisch aanvoelt.
  • Verspreid over het artikel op een prettig leesbare manier. Gebruik ook synoniemen, meervoudsvormen of draai de volgorde van de woorden binnen je zoekterm om. 
  • In de SEO-titel en in de meta-omschrijving. Dit laatste is officieel niet direct van invloed op SEO, maar een aantrekkelijk geschreven tekst met de juiste zoekwoorden erin verwerkt zorgt er wél voor dat mensen eerder doorklikken naar je website.
  • In alt-teksten en URL’s van je afbeeldingen of videobestanden. 

alt-tekst-hoger-in-google | Bureau OpMerkzaam Utrecht

fig. 5. Zoekwoorden in alt-teksten en URL’s

2. Techniek  

Aangezien ruim 90% van alle zoekopdrachten wereldwijd via Google verloopt, concentreert SEO zich met name op deze zoekmachine. Het algoritme waarmee Google bepaalt welke webpagina’s het meest relevant zijn voor een specifieke zoekopdracht is geheim. Maar uit de informatie die Google hier af en toe over los laat, weten we dat veel factoren te maken hebben met de techniek achter een website. Als je op dat gebied wilt optimaliseren kun je het beste hulp inroepen van iemand die verstand heeft van websitetechniek. Daarbij kun je o.a. kijken naar:

  • De geschiktheid voor mobiele devices. Tegenwoordig geldt daarom ‘mobile first’ bij het ontwerp van websites.
  • Het gebruik van een geldig SSL-certificaat (de ‘https’ in je URL). Een browser als Chrome toont tegenwoordig een veiligheidswaarschuwing bij websites die hier nog geen gebruik van maken. Dit kost je veel websitebezoek en is nadelig voor je SEO.
  • Verouderde technieken zoals Flash en frames proberen te vermijden. 
  • De laadsnelheid van de website. Deze dient onder de 2-3 seconden te liggen. Om je website sneller te krijgen kun je o.a. de bestandsgrootte van afbeeldingen en video’s optimaliseren, kiezen voor een sneller hostingpakket of snellere internetprovider, Javascript en CSS minimaliseren, het aantal website-plugins dat je actief hebt minimaliseren,  caching toepassen en bestanden comprimeren.

Pingdom speed test hoger in google | Bureau OpMerkzaam Utrecht

fig. 6. Met Pingdom kun je testen hoe snel je website is

Voor een aantal andere factoren die onder technische SEO vallen heb je minder technische kennis nodig.

Indexatie van je webpagina’s

Controleer met Google Search Console (voorheen: Google Webmaster Tools) of je pagina’s goed geïndexeerd zijn. Wanneer er fouten in de indexatie zitten vindt Google je website al snel minder betrouwbaar en loop je de kans te zakken in de zoekresultaten.

indexatie Google Search Console hoger in google | Bureau OpMerkzaam Utrecht

fig. 7. Ontdek indexatiefouten met Google Search Console

Controleer of Google je Sitemap ziet

Met de Search Console kun zien of Google je sitemap al kent. Is dit niet het geval, dan kun je deze eenvoudig zelf uploaden. 

sitemap toevoegen google search console hoger in google | Bureau OpMerkzaam Utrecht

fig. 8. Verzonden sitemaps in Google Search Console

Vermijd 404-pagina’s (‘Pagina niet  gevonden’)

Wanneer een pagina in de loop van de tijd is verwijderd, stuiten bezoekers op een niet-bestaande pagina. De bezoeker krijgt dan een mededeling dat de pagina niet meer bestaat. Hierdoor verlies je potentieel websiteverkeer. Dit kun je ondervangen met een zogenaamde 301-verwijzing, die deze pagina’s automatisch verwijst naar een soortgelijke bestaande pagina. Eggplant 301 Redirects is een WordPress-plugin waarmee je dit makkelijk kunt instellen.  

Eggplant hoger in google | Bureau OpMerkzaam Utrecht

fig. 9. Eggplant 301-Redirects

Breng een heldere structuur aan in je webpagina’s

Zoekmachines vinden het belangrijk om aan de structuur van je website te zien welke onderwerpen bij elkaar horen en welke pagina’s belangrijker zijn dan anderen. Het gebruik van een duidelijke URL, een logische menustructuur en een overzichtelijke paginastructuur dragen hier positief aan bij. Door aan je websitebezoeker een gebruiksvriendelijke navigatie te bieden, blijven deze over het algemene ook langer op je website en bezoeken ze meestal meer pagina’s. Ook dit is een duidelijk signaal aan Google dat de website relevant is.

3. Autoriteit

Een zoekopdracht in Google is voor een groot deel een populariteitsverkiezing. Bovenaan de resultaten staan pagina’s waarvan Google weet dat deze al eerder relevant bleken voor bezoekers bij een soortgelijke zoekopdracht. Meestal zijn deze pagina’s zo waardevol dat andere websites hier ook naar linken en ze in de ogen van Google een hoge autoriteit hebben. Dus hoe populairder jouw website is, hoe groter de kans dat je bovenaan de zoekresultaten komt.

Met ‘linkbuilding’ ga je actief aan de slag om ‘backlinks’ van andere websites te verkrijgen en daarmee je autoriteit nog meer te verhogen. Hier zijn verschillende technieken voor. Het uiteindelijke doel van linkbuilding is om ervoor te zorgen dat je een zo gevarieerd mogelijk linkprofiel krijgt van relevante en waardevolle links. Hierbij is het belangrijk dat de inhoud van de website die naar jou verwijst gerelateerd is aan het onderwerp van jouw pagina. Een linkruil tussen een bakker en een autobedrijf is daarom niet heel zinvol, maar een verwijzing van een bekend autoblog naar een automerk dan weer wel. 

Verder is het belangrijk dat de verwijzende website een hoge autoriteit heeft. Dit kun je zien aan de DS- en TS-waarden als je met SEOQuake een verwijzende website analyseert. Hoe hoger deze waarden zijn, hoe hoger de autoriteit van de betreffende webpagina is.  

autoriteit hoger in google | Bureau OpMerkzaam Utrecht

fig. 10. DS en TS geven de autoriteit van een webpagina aan

Tenslotte zijn de plaats van de link op de verwijzende website en de omschrijving (‘link tekst’ of ‘anchor’) waarmee naar je website wordt verwezen, medebepalend voor de waarde van de backlink. Zo is een link naar je website in de footer van de verwijzende website of in een lijstje met ‘linkpartners’ veel minder waardevol dan een backlink in de hoofdtekst.

Tot slot

Nu je weet wat de drie pijlers van SEO zijn, wordt het tijd om je SEO structureel aan te pakken. Dit kun je doen door SEO te integreren binnen het takenpakket van een marketing- of salesmedewerker, maar je kunt dit uiteraard ook uitbesteden aan een externe SEO-specialist van een marketingbureau. Realiseer je wel dat SEO een continue bezigheid is, wil je hierin succesvol zijn. 

Wil je zelf met SEO aan de slag? Lees dan mijn vervolgblog met 9 praktische SEO-tips die je direct kunt toepassen.

Bureau OpMerkzaam helpt het MKB met het bouwen aan een sterk merk en het aangaan en onderhouden van een relatie met hun doelgroep door het geven van verhelderend marketing advies.

Op de hoogte blijven van onze blogs?

Schrijf je dan in voor onze maandelijkse blogupdate per mail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu